Strona głównaAktualnościInformacje prasoweArchiwumPodcastyMateriały do pobrania EN
Allegro partnerem raportu "Cross-border e-commerce. Marka bez granic" e-Izby

Coraz więcej polskich sprzedawców rozważa rozpoczęcie cyfrowej sprzedaży transgranicznej albo już podjęła tę decyzję i odważnie próbuje swoich sił na rynkach zagranicznych - wynika z raportu e-Izby "Cross-border e-commerce. Marka bez granic". Wśród zbadanych e-sklepów, 60% zadeklarowało, że poza e-commerce w rodzimym kraju, prowadzą również sprzedaż transgraniczną. Kolejne 20% zamierza zacząć działać w obszarze cross-border e-commerce w ciągu najbliższych 3 lat. 57% deklaruje, że sprzedają na 2 do 5 rynkach, a aż 37% potwierdza, że ich produkty trafiają już na 10 i więcej rynków. 

Marcin Półchłopek, VP, group marketplace consumer business w Allegro podkreśla w raporcie: "Polscy przedsiębiorcy niewątpliwie mają wszystko, by budować konkurencyjną ofertę na nowe rynki. Rozwinięty e-commerce u nas w kraju i wynikające z tego doświadczenie sprzedających sprawia, że potrafią zapewnić naprawdę wysoki standard obsługi, szybką i rzetelną realizację zamówień, ale -  co szczególnie ważne z perspektywy końcowego klienta - także konkurencyjne ceny. Nie znaczy to, że muszą rezygnować z dobrych marż: bardzo wiele rynków, szczególnie w naszym regionie, charakteryzuje się bowiem wyższymi lokalnymi cenami produktów i usług. Daje to bezpieczny margines przedsiębiorcom na sprzedaż z zadowalającym zyskiem. I jak pokazuje prezentowany raport, przedsiębiorcy w Polsce widzą potencjał, jaki niesie za sobą sprzedaż międzynarodowa. Aż 60% z nich już dziś działa w modelu cross-border. Mimo tego już wysokiego odsetka, wciąż co piąty myśli o rozpoczęciu sprzedaży za granicą. I to naprawdę znakomita perspektywa.
Oczywiście nie ma wątpliwości, że wyjście na nowe rynki niesie ze sobą szereg wyzwań. Dlatego rozpoczynając naszą międzynarodową ekspansję i tworząc domenę na Czechy, budowaliśmy ofertę dla naszych sprzedających w taki sposób, by w pierwszej kolejności odpowiadała ona na blokery, które powstrzymują ich przed wyjściem za granicę. Dlatego też szczególnie cieszy nas, że jako Allegro już dziś oferujemy naszym sprzedającym odpowiedź na tak wiele zidentyfikowanych w raporcie barier: zapewniamy niezbędną infrastrukturę technologiczną i operacyjną - w tym lokalne metody płatności i narzędzia do automatycznego tłumaczenia ofert i komunikacji z kupującym na lokalny język, wygodne metody dostaw, również w ramach programu Allegro Smart!, który obejmuje dziś także dostawy cross-border. Co więcej od ubiegłego roku prowadzimy w Czechach szeroko zakrojone działania promocyjne, które już dziś plasują naszą grupę w czołówce najczęściej odwiedzanych miejsc zakupów online w tym kraju. To, że robimy to skutecznie pokazują przede wszystkim sukcesy naszych sprzedających. 
Na platformie mamy szereg znakomitych przykładów historii przedsiębiorców, którzy skutecznie rozpoczęli sprzedaż w Czechach poprzez Allegro i - jak sami mówią - widzą tego realne efekty. Opowiadając o swoim doświadczeniu ze sprzedażą międzynarodową, przede wszystkim podkreślają korzyści płynące z dotarcia do nowej grupy klientów, co pozwala im zwiększać skalę biznesu, ale i rozwijać asortyment. W branżach, w których wahania cenowe są znaczne, eksport umożliwia z kolei szybszą rotację towaru, eliminując koszty związane z magazynowaniem. To co nas jako Allegro szczególnie cieszy, to ocena oferowanych przez nas narzędzi związanych z cross-border. Wystawianie ofert na allegro.cz odbywa się tak samo jak na polskiej odsłonie serwisu, a dzięki przelicznikowi cen czy automatycznym tłumaczeniom wiele elementów procesu odbywa się wręcz bez konieczności udziału firmy.
Pamiętając o kilku kluczowych aspektach, można zminimalizować ryzyko i maksymalizować korzyści z eksportu. I tu najlepiej odnieść się do wskazówek praktyków, którzy podkreślają, jak istotną rolę odgrywa jakość sprzedaży i dostosowanie się do lokalnych zwyczajów, aby zyskać zaufanie klientów. Szybka dostawa towaru bezsprzecznie pozytywnie wpływa na ocenę klienta, ważna jest także odpowiednia selekcja oferowanych produktów, różnorodność dostępnych metod dostaw czy odpowiedni dobór metod płatności dostosowany do lokalnych zwyczajów i preferencji. Jednak kluczowym elementem sukcesu na każdym rynku pozostaje obsługa klienta. Szybkie reagowanie na problemy i skuteczne rozwiązywanie kwestii, zawsze pozostają priorytetem, niezależnie od kraju. To właśnie lojalność klientów wynikająca z profesjonalnej obsługi może zbudować trwałą markę na nowym rynku. Efekt? Stabilny wzrost sprzedaży międzynarodowej".

Raport dostępny jest na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.