
Firmy kupują dziś podobnie jak konsumenci – oczekują wygody, szybkości, personalizacji i wsparcia AI. To sygnał, że rynek B2B potrzebuje rozwiązań klasy konsumenckiej, ale przystosowanych do skali i złożoności procesów biznesowych.
Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Dynamiczny wzrost znaczenia kanału e-commerce w zakupach B2B to nie chwilowy trend, ale trwała zmiana sposobu działania firm w Polsce. Dane pokazują, że już ponad połowa przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki w tym obszarze, a średnie roczne koszyki zakupowe sięgają dziesiątek tysięcy złotych. Widać wyraźnie, że digitalizacja procesów zakupowych obejmuje nie tylko mikro i małe firmy, ale także biznesy o dużej skali przychodów. Jednocześnie rynek staje się coraz bardziej wymagający – przedsiębiorcy oczekują nie tylko szerokiego wyboru produktów, ale też narzędzi wspierających ich w procesie zakupowym. Na znaczeniu zyskują takie elementy, jak transparentność oferty, łatwość porównywania opcji czy atrakcyjne metody płatności. To właśnie w tym miejscu marketplace’y B2B, takie jak Allegro Business, mogą odegrać kluczową rolę wdrażając niezbędne innowacje, by rynek firmowych zakupów online mógł się rozwijać.
Julian Lindloff, dyrektor B2B w Allegro.

Źródło: Dane pochodzą z badania i raportu „B2B Customers Journey 2025” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 877 przedstawicieli mikro, małych i średnich firm. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w dniach 20.04.2025 - 29.04.2025. Struktura badanych firm jest zróżnicowana zarówno pod względem wielkości zatrudnienia, osiąganych przychodów, jak i branży, w jakiej działają. Dla celów wyliczenia penetracji e-commerce i wartości koszykow zakupowych baza firm została znormalizowana pod kątem wielkości zatrudnienia, aby oddawała strukturę podmiotów działających na polskim rynku. Raport jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem tu link.
O Izbie Gospodarki Elektronicznej: Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie.
Więcej na www.eizba.pl
O Allegro Business: To specjalna odsłona serwisu Allegro stworzona z myślą o firmach. W jednym miejscu dostępny jest największy wybór ofert – od produktów codziennego użytku po specjalistyczne rozwiązania dla każdej branży. Aby korzystać z Allegro Business, po zalogowaniu w menu Moje Allegro można znaleźć przełącznik umożliwiający łatwą zmianę profilu zakupowego na firmowy lub prywatny. Kupując na Allegro Business, przedsiębiorcy zyskują dostęp do cen netto, rabatów i specjalnych ofert tylko dla firm, odroczonych płatności nawet do 60 dni oraz nielimitowanych dostaw w ramach Smart!. Więcej informacji na business.allegro.pl.