Strona głównaAktualnościInformacje prasowePodcastyMateriały do pobraniaKontakt EN
Polskie firmy na zakupach – Allegro Business przedstawia wyniki badania
  • Polskie firmy dokonują w sieci zarówno zakupów administracyjnych, jak i tych strategicznych wynikających z profilu swojej działalności.
  • Już 7 na 10 firm zaopatruje się na Allegro, które jest najbardziej rozpoznawalnym serwisem do internetowych zakupów dla przedsiębiorców w Polsce.
Allegro Business to odsłona serwisu Allegro stworzona specjalnie dla firm i z myślą o potrzebach przedsiębiorców – nie tylko takich jak niewielkie biura, salony kosmetyczne czy warsztaty samochodowe, ale także z branży HoReCa czy budowlanej. W jednym miejscu przedsiębiorcy mogą skorzystać z wielu udogodnień: największego wyboru produktów, darmowych dostaw, wygodnych form płatności i konkurencyjnych cen. Platforma przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich firm przez agencję Danae* i zdradza, jak zakupy robią przedsiębiorcy w Polsce.
Zakupy na Allegro
Zakupy firmowe na Allegro robi aż 72% ankietowanych przedsiębiorstw ⎼ są to firmy z różnych branż takich jak: uroda (75%), biura (73%), moto (73%), branża budowlana (62%) i HoReCa (58%). Firmy kupują bardzo różne produkty, ale można je podzielić na dwie główne kategorie. To zakupy związane z administracją firmy, czyli np. artykuły biurowe i papiernicze, sprzęt komputerowy, meble czy środki czystości. W tej kategorii już 86% firm dokonujących zaopatrzenia głównie online robi to właśnie na Allegro. Drugą kategorią są zakupy strategiczne, związane z prowadzeniem konkretnej działalności i różne w zależności od branży: to np. kosmetyki, części samochodowe czy produkty spożywcze. W tej grupie 81% przedsiębiorców zaopatrujących się głównie online w przedmioty z tej kategorii robi to za pomocą Allegro. Co ciekawe, firmy, które zazwyczaj wybierają zakupy stacjonarne, też korzystają z platformy: 45% z nich zamawia tam artykuły administracyjne, a 40% – produkty strategiczne. 
Jak firmy kupują w internecie
Jak pokazują wyniki badania, większość polskich firm realizuje swoje zakupy wyłącznie bądź w dużej mierze online ⎼ zarówno w przypadku zakupów administracyjnych (80%) jak i strategicznych (89%). Tylko co dziesiąta firma robi zakupy strategiczne w większości stacjonarnie i co piąta wybiera właśnie tradycyjne sklepy na zakupy administracyjne. 
Jak robisz swoje zakupy firmowe?

Częstotliwość / typ zakupów

Zakupy administracyjne

Zakupy strategiczne

Większość lub wszystkie zakupy online

49%

43%

Równie często online jak i stacjonarnie

31%

46%

Większość stacjonarnie

19%

11%

Wyniki nie sumują się do 100% z uwagi na zaokrąglenia

Najczęściej na zakupy online decydują się większe firmy, ale także samozatrudnieni. Wśród branż, które szczególnie chętnie korzystają z zakupów w sieci, wyróżniają się branża motoryzacyjna oraz biura. A jakie formy zakupów dla firm są najmniej popularne? Ankietowani najrzadziej korzystają z zakupów: poprzez komunikator w mediach, bezpośrednio w siedzibie lub oddziale dostawcy, telefonicznie/poprzez call center czy infolinię oraz u przedstawiciela handlowego. 
Nie dziwi też informacja, że im firma jest większa, tym więcej pracowników jest odpowiedzialnych za zakupy. W mniejszych przedsiębiorstwach (2–9 osób), a tym bardziej w przypadku samozatrudnienia to właściciel lub kierownik samodzielnie zajmuje się zamówieniami. Z kolei w firmach zatrudniających ponad 50 osób do tego zadania zaangażowane są konkretne osoby lub nawet całe zespoły.
Kupując w sieci, przedsiębiorcy robiący zakupy strategiczne zaopatrują się zwykle u kilku stałych dostawców (46% ankietowanych), zaś 56% zakupów administracyjnych jest zamawianych u kilku różnych sprzedających – nie są to jednak stałe współprace z dostawcami.
Marketplace – odpowiedź na potrzeby kupujących firm

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród przedsiębiorców jasno wskazują, że digitalizacja zakupów jest już standardem dla polskich firm – zdecydowana większość deklaruje, że przynajmniej część swoich zakupów robi w internecie. Niewątpliwie wciąż jednak istnieje przestrzeń do przenoszenia kolejnych obszarów zakupowych do sieci. Dlatego tak ważne jest, by rozwijać rozwiązania i tworzyć je z myślą o firmach – w ramach Allegro robimy to poprzez naszą platformę dla biznesu: Allegro Business, która cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród kupujących. Tylko w 2024 roku liczba kupujących wzrosła o 31% rok do roku. 

 – podkreśla Piotr Truszkowski, Head of Allegro Business.

Na Allegro Business dostępnych jest obecnie ponad 220 milionów ofert. Przedsiębiorcy mogą tu liczyć na rabaty kwotowe oraz hurtowe. Rabaty kwotowe to zniżki zależne od wartości zamówienia – im wyższa jego wartość, tym większa oszczędność. Z kolei rabaty hurtowe przyznawane są już przy nabyciu kilku sztuk towaru, co pozwala na obniżenie cen i lepsze zarządzanie kosztami prowadzenia działalności – niezależnie od jej skali. Na Allegro Business dostępnych jest już ponad 90 milionów ofert z atrakcyjnymi rabatami dla firm. Ponadto Allegro Business to także leasing na zakupy, umożliwiający złożenie tylko jednego wniosku, by sfinansować zamówienia od wielu sprzedających, co daje dużą swobodę przy wyborze ofert. Jak wynika z badania, kupujący najbardziej doceniają te usługi Allegro Business, które pozwalają im oszczędzać. Aż 83% pozytywnie oceniło możliwość odroczenia płatności (do 60 dni z Allegro Pay), 82% za atrakcyjne uznaje rabaty hurtowe, a 80% docenia możliwość korzystania z popularnego Allegro Smart! Dodatkowo blisko ¾ klientów wskazuje, że podawana przez sprzedawców cena netto jest dla nich ważnym ułatwieniem.
Platforma Allegro Business dynamicznie się rozwija – w 2024 roku odnotowała 36-proc. wzrost liczby transakcji w stosunku do roku 2023. Łączna wartość towarów (GMV) sprzedanych do firm zarejestrowanych na Allegro Business wzrosła w tym samym czasie o 25% (dane dla 2024 r.). W samym grudniu wzrost sprzedaży wyniósł 28,5% co oznacza 10 razy szybszy wzrost niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej1
*Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Danae na zlecenie Allegro w sierpniu 2024 wśród przedstawicieli firm (produkcja / przemysł, usługi, administracja i handel). Wywiady były prowadzone metodą CATI na grupie 700 przedsiębiorców (n=700).
Infografika_Allegro_Business_Final.png

1 Wzrost sprzedaży detalicznej w grudniu 2024 wyniósł 2,7% rok do roku. Dane cytowane za GUS: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5466/14/121/1/dynamika_sprzedazy_detalicznej_w_grudniu_2024.pdf

Używamy plików cookie, aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.

Kliknij „Nie zgadzam się”, jeżeli nie zgadzasz się na wykorzystywanie analitycznych plików cookies.

Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce plików cookies
Cofnij
Skonfiguruj zgody
Używamy plików cookie i technologii pokrewnych (zwane dalej: „plikami cookies”) , aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.
Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
Wykorzystywanie niezbędnych plików cookies (zawsze aktywne)
Pliki cookie konieczne do prawidłowego działania strony. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Funkcjonalne wykorzystywanie plików cookies
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet.
Analityczne wykorzystywanie plików cookies
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie Allegro. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Marketingowe wykorzystywanie plików cookies
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.