Strona głównaAktualnościInformacje prasowePodcastyMateriały do pobraniaKontakt EN
Moda gra na festiwalach pierwsze skrzypce – 72% ich uczestników dba o styl. Allegro odpowiada na ten trend limitowaną kolekcją zaprojektowaną przez artystów
  • Ponad 7 na 10 festiwalowiczów zwraca uwagę na swój wygląd w trakcie imprez muzycznych. Niemal 37% przyznaje, że ich otoczenie również zwraca na to uwagę.
  • Najczęściej styl festiwalowy opisujemy jako „wygodny” – wskazało go 32% badanych. Na drugim miejscu znalazł się sportowy/streetwear (11%), a na trzecim – zgodny z aktualnymi trendami (10%).
  • Młodzi festiwalowicze do 24. roku życia żyją rytmem muzycznych wydarzeń – aż 42% z nich uczestniczy w festiwalach 2–3 razy w roku. Do imprez podchodzą z pełnym zaangażowaniem – co 5 z nich  planuje swoją stylizację z kilkutygodniowym wyprzedzeniem.
  • Młodzi wyróżniają się również kreatywnym podejściem do mody – chętnie sięgają po kolorowy makijaż i malowanie twarzy (35%), są fanami stylu Y2K/2000 (3. wybór w tej grupie), a niemal połowa z nich kupuje festiwalowy merch (49%) lub ubrania z limitowanych kolekcji (47%).
  • Z myślą o koneserach muzyki i mody Allegro stworzyło limitowaną kolekcję ubrań z popularnymi artystami: braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Merch będzie dostępny w sprzedaży w drugiej połowie lipca.
Ponad 8 na 10 osób bierze udział w muzycznych wydarzeniach festiwalowych przynajmniej raz w roku – wynika z nowego badania „Moda festiwalowa”1 przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro. Imprezy muzyczne są ważnym elementem życia kulturalnego Polaków - nie tylko łączą pokolenia, ale również są impulsem do podróży po kraju. Aż 41% festiwalowiczów wybiera wydarzenia w miastach innych niż te, w których mieszkają. Moda stała się nieodłączną częścią wydarzeń muzycznych. Blisko trzy czwarte respondentów przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas festiwali. Szczególnie kobiety (24%) oraz osoby w wieku 35–49 lat (28%) uznają stylizację za istotny aspekt uczestnictwa w tego typu imprezach. Prawie 37% respondentów przyznaje, że w ich otoczeniu zwraca się uwagę na wygląd podczas muzycznych wydarzeń. Te dane wskazują, że moda i wygląd stały się integralną częścią festiwalowego doświadczenia, służąc nie tylko wyrażeniu własnego stylu, ale również indywidualności i poczucia wspólnoty wśród uczestników. W tym roku Allegro przygotowało coś specjalnego dla fanów muzyki i mody. Platforma stworzyła limitowaną kolekcję koszulek we współpracy z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. 

Wygoda, styl pokolenia, stylizacje „last minute”

Festiwalowicze cenią sobie przede wszystkim komfort – to właśnie styl określany jako „wygodny” był najczęściej wskazywany przez respondentów (32%), a zaraz za nim uplasowały się sportowy/streetwear (11%) oraz zgodny z aktualnymi trendami (10%). Wśród najmłodszej badanej grupy (16-24), zauważalny jest także powrót do estetyki lat 2000, czyli tzw. Y2K (wskazywany na trzecim miejscu). Z kolei osoby w wieku 35–49 lat większym uznaniem darzą styl rockowy i grunge’owy – wybierał go co 10. respondent.
Mimo że wygląd na festiwalu ma znaczenie dla większości uczestników, dominują stylizacje przygotowywane na ostatnią chwilę lub zaledwie kilka dni wcześniej – łącznie aż 71% respondentów wskazało te dwa warianty. Stylizacje planowane z większym wyprzedzeniem są znacznie rzadsze: tylko 11% przygotowuje je z kilkutygodniowym, a 3% z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Co ciekawe, najwcześniej swoje stylizacje przygotowują najmłodsi - wśród osób do 24. roku życia częściej niż w innych grupach wiekowych pojawia się przygotowanie z kilkutygodniowym wyprzedzeniem (20%). Inspiracje do stylizacji najczęściej pochodzą z mediów społecznościowych (24%) i zdjęć z innych festiwali (23%) – szczególnie wśród kobiet (28% i 25%) oraz osób do 24. roku życia (42% i 20%). Co piąty respondent szuka pomysłów w sklepach odzieżowych, a 18% – wśród znajomych i bliskich.

Wygodne buty, t-shirty z nadrukami i okulary przeciwsłoneczne

Festiwalowe stylizacje zdominowane są przez elementy, które łączą praktyczność z modą: wygodne buty sportowe (39%), t-shirty z nadrukami (35%), okulary przeciwsłoneczne (31%) oraz jeansowe szorty (17%). Uzupełniają je takie dodatki, jak ubrania "na cebulkę" (15%), błyszczące dodatki, brokat i cekiny (11%), neonowe i odblaskowe elementy (8%), kapelusz lub bucket hat (8%) oraz kowbojki, botki lub kalosze (8%). Blisko co trzecia osoba miała okazję sięgnąć po ubrania z limitowanych kolekcji (32%) lub tych tworzonych we współpracy z artystami czy wydarzeniami (33%). Co ciekawe, jest to raczej domena mężczyzn niż kobiet (blisko 35% vs 31%), a popularność tego typu ubrań jest większa wśród młodszych grup wiekowych. Równie ważnym elementem stylizacji co ubrania, szczególnie wśród osób do 24. roku życia (35%), jest kolorowy makijaż.

Artyści muzyczni jako projektanci mody na Allegro

W odpowiedzi na te trendy platforma Allegro stworzyła dedykowaną kolekcję ubrań we współpracy z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Artyści zaprojektowali 2 limitowane t-shirty, które nie tylko łączą świat muzyki z modą, dając wyraz wolności, kreatywności i artystycznej duszy, ale także odpowiadają na oczekiwania festiwalowiczów, którzy stawiają przede wszystkim na wygodę. Z danych platformy wynika, że już co 3. osoba jest zainteresowana ubraniami tworzonymi przez popularnych artystów. Limitowana kolekcja dostępna będzie w drugiej połowie lipca wyłącznie na Allegro.
O współpracy z Allegro i inspiracjach opowiadają artyści: 

Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu „Whiplash” — piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To "współczesna poezja", w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi  backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu — możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta.

Paulina Przybysz

Nasza największą inspiracją są fani – to dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło „WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK”, a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem.

Bracia Kacperczyk

Festiwalowa stylizacja zaczyna się w e-commerce

Większość festiwalowiczów kompletuje swoje stylizacje i akcesoria w przestrzeni online - najczęściej w sklepach internetowych (26%) oraz na platformach sprzedażowych (25%). Niemal co trzecia ankietowana osoba wciąż wybiera  sklepy stacjonarne (27%). Moda na vintage nadal ma się dobrze – blisko co czwarty respondent korzysta z ogłoszeń w serwisach z drugiej ręki, a 16% odwiedza stacjonarne second-handy.
Podobny trend widoczny jest przy zakupie kosmetyków – łącznie 61% osób sięga po nie w drogeriach online (33%) i na platformach sprzedażowych (28%). Kobiety preferują sklepy stacjonarne, ale mężczyźni korzystają z kanałów zakupowych bardziej równomiernie.
Allegro odpowiada na te potrzeby, oferując szybki i szeroki wybór do stylowych ubrań oraz jakościowych kosmetyków, co ułatwia przygotowania do festiwalu i pozwala skupić się na dobrej zabawie.

1 Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allegro w czerwcu 2025 wśród Polaków w wieku powyżej 16 roku życia, którzy uczestniczyli w festiwalu i/lubwydarzeniu muzycznym w ciągu ostatnich 5 lat. Wywiady były prowadzone metodą CAWI na grupie 600 osób (n=600).

zorza_1.jpgzorza_3.jpgzorza_2.jpgzorza_4.jpgzorza_5.jpgzorza_6.jpg
Używamy plików cookie, aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.

Kliknij „Nie zgadzam się”, jeżeli nie zgadzasz się na wykorzystywanie analitycznych plików cookies.

Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce plików cookies
Cofnij
Skonfiguruj zgody
Używamy plików cookie i technologii pokrewnych (zwane dalej: „plikami cookies”) , aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.
Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
Wykorzystywanie niezbędnych plików cookies (zawsze aktywne)
Pliki cookie konieczne do prawidłowego działania strony. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Funkcjonalne wykorzystywanie plików cookies
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet.
Analityczne wykorzystywanie plików cookies
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie Allegro. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Marketingowe wykorzystywanie plików cookies
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.