Strona głównaAktualnościInformacje prasowePodcastyMateriały do pobraniaKontakt ENCZ
Platformy handlowe coraz częściej punktem startowym zakupów online - Allegro na czele
  • Jak pokazuje najnowszy raport „Customer Journey 2025”  blisko połowa kupujących online  rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową od platform marketplace (+11 p.p. w porównaniu do 2022 roku*).
  • Allegro wzmacnia swoją pozycję w e-commerce – aż 7 na 10 użytkowników marketplace’ów wybiera właśnie Allegro, a dla niemal co trzeciego kupującego jest ono także miejscem podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.
  • Utrzymuje się trend compressed commerce: 44% badanych finalizuje zakupy jeszcze tego samego dnia, a 18% – niemal natychmiast po rozpoczęciu poszukiwań.
  • Finalizacja transakcji wspieranych sztuczną inteligencją w 83% przypadków odbywa się właśnie na platformach marketplace.
Jak wynika z najnowszego raportu „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”,1 przeprowadzonego przez agencję Minds&Roses na zlecenie Allegro, znaczenie platform e-commerce w kontekście ścieżki zakupowej rośnie. Już 45% kupujących zaczyna swoje zakupy od marketplace’ów – to wzrost o 11 p.p. względem 2022 roku*. Liderem pozostaje Allegro, które wybiera 7 na 10 osób rozpoczynających zakupy na platformach. Nadal silny jest trend compressed commerce, czyli zakupów maksymalnie skróconych i skondensowanych w jednym miejscu, realizowanych w jak najkrótszym czasie. Aż 44% konsumentów finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia co rozpoczynają poszukiwania, a blisko jedna piąta decyduje się na zakup od razu. Ponad połowa e-klientów oczekuje możliwie szybkich zakupów, a niemal 8 na 10 z nich przyznaje, że w przypadku mało znanych produktów oczekuje pełnych informacji w miejscu zakupu - aby uniknąć konieczności poszukiwania dodatkowych źródeł.
Infografika_zakupy_online_2880x1440_png_v4.jpg

Konsumenci nadal cenią atrakcyjne ceny i szybkie dostawy, ale coraz większe znaczenie mają dla nich wygoda i kompletność oferty. 79% kupujących, by podjąć decyzję, oczekuje dziś kompleksowych informacji o produkcie w miejscu zakupu. To wyraźne echa trendów optymalizacji procesów, obserwowanych już rok temu.

Marta Skalmowska z Minds&Roses

Platformy e-commerce dominują

W 2025 roku kupujący najczęściej rozpoczynają ścieżkę zakupową na platformach handlowych – wskazuje je blisko co drugi badany, w tym 36% wybiera Allegro (+3 p.p. w porównaniu do 2024 roku). Drugim najczęściej wybieranym miejscem startu jest wyszukiwarka Google (19%). Kolejne miejsca zajmują: strony sklepów online (7%), porównywarki cenowe (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%). W porównaniu z 2024 rokiem Allegro umocniło swoją pozycję jako miejsce rozpoczęcia ścieżki zakupowej w kilku kategoriach produktowych. Największe wzrosty odnotowano w kategoriach: środki czystości (+10 p.p.), artykuły dla zwierząt (+8 p.p.), kolekcje i sztuka (+8 p.p.), motoryzacja (+6 p.p.) oraz dom i ogród (+6 p.p.). 
Allegro pełni dziś rolę centralnego punktu decyzyjnego – blisko co trzeci badany przyznaje, że to właśnie tutaj podjął decyzję o zakupie. Co istotne, 31% kupujących wskazuje Allegro jako kluczowe miejsce podejmowania decyzji. Aż 43% respondentów dokonało lub planuje dokonać transakcji na platformie, co potwierdza wysoki poziom lojalności użytkowników. Widać to szczególnie w zestawieniu ze ścieżką zakupową: zarówno użytkownicy rozpoczynający poszukiwania na Allegro, jak i w Google często finalizują zakup na Allegro – odpowiednio 76% i 41% – co podkreśla znaczącą rolę platformy w procesie wyboru produktów online.

Blisko połowa klientów (43%) zaczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w szczytowych okresach, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To pokazuje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy szukają precyzyjnych informacji i szerokiej gamy ofert w jednym miejscu. Kupujący doceniają także łatwość nawigacji – aż 25% przeszukuje kategorie z poziomu menu.

Marcin Bruś, Group Advertising Director w Allegro

Marketplace głównym miejscem finalizacji zakupów z AI

Konsumenci chcą dziś realizować zakupy szybciej, a jednocześnie oczekują narzędzi, które ułatwią im podejmowanie trafnych decyzji. Coraz częściej sięgają więc po generatywną sztuczną inteligencję, choć jej wykorzystanie nie jest jeszcze powszechne – obecnie deklaruje je 13% kupujących online2. Najczęściej AI, czyli narzędzia takie jak Chat GPT czy Co-pilot, wspiera ich na etapie zbierania informacji o produktach (86%) oraz ich wyszukiwania (73%), ale również przy szukaniu inspiracji (48%), śledzeniu dostaw czy obsłudze zamówienia (20%). Motywacje konsumentów korzystających z AI są zróżnicowane. Najważniejsze z nich to chęć oszczędności czasu (67%), możliwość porównania cen (56%), a także znalezienie najkorzystniejszej oferty (27%) czy poszukiwanie nowości produktowych (21%). Dla części kupujących ważne jest również poczucie bezpieczeństwa – niemal co piąty użytkownik AI (19%) podkreśla, że narzędzia te pomagają upewnić się, iż transakcja jest bezpieczna. 
Finalizacja zakupów wspieranych przez AI najczęściej odbywa się na dużych platformach marketplace – ten kanał wskazało aż 83% osób świadomie korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji. Kolejne miejsca zajmują multibranżowe sklepy internetowe (48%) oraz sklepy sieci handlowych (45%). Z kolei rozwiązania oparte wyłącznie na AI, takie jak aplikacje zintegrowane z chatbotami, pozostają niszowe (14%). Jeśli chodzi o kategorie produktów, w których AI odgrywa największą rolę, zdecydowanie dominuje elektronika – odpowiada za 67% takich zakupów. Kolejne wysokie miejsca zajmują dom i ogród (49%), zdrowie (46%).
*Korekta z dnia 04.11.2025 - dana odnosi się do roku 2022 roku, nie 2023.

1 Raport Minds&Roses “Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 2000 osób (n=2000), które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie wyszukiwały i/lub dokonały zakupu produktów online.

2 Raport Danae “Trendy zakupowe”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 osób (n=1000).

Używamy plików cookie, aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.

Kliknij „Nie zgadzam się”, jeżeli nie zgadzasz się na wykorzystywanie analitycznych plików cookies.

Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce plików cookies
Cofnij
Skonfiguruj zgody
Używamy plików cookie i technologii pokrewnych (zwane dalej: „plikami cookies”) , aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.
Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
Wykorzystywanie niezbędnych plików cookies (zawsze aktywne)
Pliki cookie konieczne do prawidłowego działania strony. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Funkcjonalne wykorzystywanie plików cookies
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet.
Analityczne wykorzystywanie plików cookies
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie Allegro. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Marketingowe wykorzystywanie plików cookies
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.