Strona głównaAktualnościInformacje prasowePodcastyMateriały do pobraniaKontakt EN
Czy Polacy wiedzą, jak chronić swoje dane?

Wyniki raportu Allegro CERT pokazują, że świadomość rośnie — ale nie idzie za tym działanie.

Choć aż 69% polskich internautów deklaruje, że wie, czym jest uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA), tylko 1% faktycznie korzysta z tej metody. Wciąż króluje tradycyjne wpisywanie wyłącznie hasła — często współdzielonego, powtarzanego i zapisywanego w przeglądarkach. Nowoczesne rozwiązania, takie jak biometria czy logowanie bez hasła, pozostają niszą, mimo że oferują wyższy poziom bezpieczeństwa.
Dziś wiedza to nie problem — problemem jest to, że z niej nie korzystamy. Przyzwyczajenia i brak zaufania do nowych technologii wciąż są silne. Co czwarty internauta dzieli się hasłami z bliskimi, często nie zdając sobie sprawy z ryzyka. Mam nadzieję, że z naszego badania wypłynie jeden prosty wniosek: włącz dwustopniowe uwierzytelnianie wszędzie, gdzie to możliwe. To bardzo łatwe rozwiązanie, które nie obciąża codziennego logowania, a znacząco podnosi bezpieczeństwo naszych danych — mówi Joanna Jakubowska, Senior Manager Group Information Security w Allegro.
Podobne obserwacje płyną z doświadczeń ekspertów zaproszonych do skomentowania badania:
Użytkownicy internetu mają świadomość, że menedżer haseł czy aplikacja uwierzytelniająca są bezpieczne, ale nie zawsze stosują je w praktyce. Dlatego warto ich wspierać i pokazywać krok po kroku, jak wdrożyć te rozwiązania w codziennym życiu — komentuje Magdalena Korona, IT Project Managerka strategii antyfraud w mBanku.
Warto też pamiętać, że cyberprzestępcy nie muszą sięgać po zaawansowane narzędzia, by osiągnąć swoje cele, a my nie musimy “utrudniać sobie życia” skomplikowanymi rozwiązaniami:
Z jednej strony spodziewamy się, że przestępcy będą stosowali innowacyjne metody ataku, z drugiej — wciąż skuteczne pozostają proste techniki jak phishing, fałszywe linki czy podrobione witryny. Cyberbezpieczeństwo może wydawać się skomplikowane, dlatego warto, aby ci bardziej świadomi użytkownicy poświęcili czas na edukowanie innych. Choćby 5 minut tygodniowo może znacząco utrudnić życie przestępcomrekomenduje Adam Haertle, ekspert bezpieczeństwa, ZaufanaTrzeciaStrona.pl
Na potrzebę promowania praktycznych rozwiązań zwraca także uwagę Katarzyna Żółkiewska-Malicka, Pełnomocniczka Rektora ds. Bezpieczeństwa Informacji, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Wiedza o tym, jak być bezpiecznym w sieci oraz jak reagować w przypadku wycieku danych wciąż nie jest powszechna. Młodsze osoby, mimo biegłości w korzystaniu z technologii, często nie mają pełnej świadomości zagrożeń. Potrzebujemy edukacji, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale uczy praktycznych reakcji na incydenty.
Wnioski są jednoznaczne — przyszłość logowania musi łączyć bezpieczeństwo z wygodą i prostotą. Użytkownicy nie chcą zmagać się z trudnymi zabezpieczeniami ani zapamiętywać dziesiątek haseł. To dlatego biometria i rozwiązania bezhasłowe wyznaczają dziś właściwy kierunek. Kluczowe staje się nie tylko wdrażanie tych technologii, ale także budowanie świadomości, że są one bezpieczne i warto z nich korzystać. Tak, aby stawały się codziennym standardem, a nie wyjątkiem.
Pobierz raport Allegro CERT:Czy Polacy są gotowi na internet bez haseł?
Jakie jeszcze dane znajdziesz w raporcie Allegro CERT?
  • Tylko 6% Polaków korzysta z menedżerów haseł, choć większość uznaje je za najwygodniejszy sposób logowania.
  • Zaledwie 1% faktycznie używa aplikacji do MFA, mimo że 69% uważa ją za najbezpieczniejszą metodę.
  • Hasła wciąż królują, choć aż 36% badanych ufa im bardziej niż rozwiązaniom biometrycznym, mimo że te ostatnie są szybkie, bezpieczne i… już obecne w ich telefonach.
  • Młodsze pokolenia są bardziej świadome i gotowe na „passwordless”. Jednak aż połowa Polaków nadal nie wie, czym w ogóle jest logowanie bez hasła.
  • Logowanie bez hasła (tzw. passwordless) to rozwiązanie, które według ekspertów może być przyszłością. Choć połowa badanych nie zna jeszcze tego pojęcia, młodsze pokolenia wykazują większą otwartość na biometrię czy klucze sprzętowe.

Badanie zrealizowane przez agencję DANAE na zlecenie Allegro, przeprowadzone metodą CAWI w dniach 11–15 kwietnia 2025 roku na ogólnopolskiej próbie 1006 dorosłych internautów.

Używamy plików cookie, aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.

Kliknij „Nie zgadzam się”, jeżeli nie zgadzasz się na wykorzystywanie analitycznych plików cookies.

Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce plików cookies
Cofnij
Skonfiguruj zgody
Używamy plików cookie i technologii pokrewnych (zwane dalej: „plikami cookies”) , aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.
Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
Wykorzystywanie niezbędnych plików cookies (zawsze aktywne)
Pliki cookie konieczne do prawidłowego działania strony. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Funkcjonalne wykorzystywanie plików cookies
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet.
Analityczne wykorzystywanie plików cookies
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie Allegro. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Marketingowe wykorzystywanie plików cookies
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.