1 Allegro uwzględniło w niniejszym komunikacie prasowym alternatywne mierniki wyników, które nie są zdefiniowane w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej. Definicje alternatywnych mierników wyników stosowanych przez Allegro można znaleźć w półrocznym sprawozdaniu zarządu Grupy, na stronach 20-22, dostępnym pod tym adresem.
2 Suma przychodów ze sprzedaży i pozostałych przychodów operacyjnych.
3 Na poziomie EBITDA.
GMV Allegro przebiło poziom 60 mld zł w sam raz na swoje 25. urodziny. Wartość zakupów na naszej platformie wzrosła w tempie ponad trzy razy szybszym niż sprzedaż detaliczna w Polsce. Poradziliśmy sobie dobrze w całym roku finansowym. Po raz pierwszy można było w świątecznym szczycie zakupowym korzystać z oferty na naszych platformach w czterech krajach. Nasze wyniki w czwartym kwartale były albo zgodne z naszymi oczekiwaniami, albo je przekroczyły, choć było blisko w przypadku celu dla GMV w Polsce. W ciągu osiemnastu miesięcy Allegro uruchomiło swoje platformy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Dzięki temu nasz docelowy rynek zwiększył się o 26 milionów potencjalnych klientów i klientek i obejmuje obecnie 63 miliony konsumentów. Na koniec 2024 roku mieliśmy 21 milionów aktywnych kupujących, z czego sześć milionów spoza Polski. Udowodniliśmy, że możemy sprawnie i niedrogo uruchamiać nasz model marketplace w nowych krajach, ale na chwilę wstrzymujemy dalsze plany w tym zakresie. Wiele się nauczyliśmy i chcemy wykorzystać nasze wnioski, by ulepszać naszą ofertę i przyspieszyć wzrost częstotliwości zakupów, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Wznowimy plan uruchamiania nowych platform, gdy tylko uznamy, że skutecznie wdrożyliśmy te zmiany i będziemy zadowoleni z rezultatów”.
Roy Perticucci, Prezes Allegro.
Ułatwiamy zakupy i sprzedaż wszędzie, gdzie działamy. Usprawnianie całego doświadczenia zakupowego sprawia, że klienci i klientki robią u nas zakupy coraz częściej, a lojalność kupujących to główne źródło naszego wzrostu. Znacznie uprościliśmy też zaplecze technologiczne naszych platform — klienci i klientki być mogą tego nie dostrzegać, ale to coś, co może zwiększać koszty. Generalnie z sukcesem upraszczamy naszą ofertę i obniżamy koszty. Nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w dostawie. Znacznie lepiej radzimy sobie z rozdzielaniem wolumenu między przewoźników, aby uzyskać jak najefektywniejszą kombinację szybkości, niezawodności i kosztów. Koszty jednostkowe naszych własnych operacji są zbliżone do tego, co płacimy innym przewoźnikom — a w niektórych przypadkach jesteśmy najtańszym wyborem. Daje nam to swobodę, by zwiększyć inwestycje w logistykę w przyszłości. Warto na nas postawić jako najlepszy wybór wśród kandydatów na pochodzącą z Europy i ogólnoeuropejską firmę e-commerce. Chcemy stać się ulubionym miejscem zakupów online na kontynencie i przyspieszamy na drodze do tego celu”.
dodał Prezes.
Allegro zakończyło rok mocnymi wynikami kwartalnymi, spełniając lub przekraczając prognozy na czwarty kwartał zarówno dla Polski, jak i na arenie międzynarodowej. Postanowiliśmy w tym roku powrócić do przedstawiania całorocznych oczekiwań, ponieważ nasza działalność międzynarodowa opiera się na bardziej przewidywalnym trendzie wzrostu. Naszym średnioterminowym celem jest kontynuacja niskiego dwucyfrowego wzrostu GMV w Polsce, utrzymując marże w przedziale podwyższonym do 5,5–5,9%. W segmencie międzynarodowym planujemy jako priorytet dokończenie transformacji Grupy MALL i przyspieszenie wzrostu GMV na naszych trzech nowych platformach marketplace w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Zarząd Allegro zaproponował też nową politykę alokacji kapitału, która zakłada kontynuację inwestycji w rentowny wzrost organiczny i utrzymania umiarkowanej dźwigni finansowej przy jednoczesnym zwrocie nadwyżki kapitału inwestorom poprzez wykup akcji. Zamierzamy poddać taki wykup o wartości 1,4 mld zł pod głosowanie akcjonariuszy na nadchodzącym WZA”.
Jon Eastick, CFO Allegro.
O Allegro
Założone w Polsce 25 lat temu, Allegro prowadzi wiodący marketplace w Europie Środkowo-Wschodniej. Grupa ma swoją siedzibę w Luksemburgu i notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie dzięki największemu IPO w historii GPW. Jako największy marketplace założony w Europie, Allegro łączy miliony kupujących z tysiącami międzynarodowych sprzedających, którzy udostępniają na platformach grupy miliony produktów. Allegro ugruntowało już swoją pozycję jako marketplace pierwszego wyboru dla konsumentów w Polsce i koło zamachowe polskiej gospodarki, pomagając generować około 1% produktu krajowego brutto (PKB) kraju jak i jego całkowitej siły roboczej. Firma chce mieć podobnie pozytywny wpływ w każdym kraju, w którym działa, chcąc być ulubionym miejscem zakupów online w Europie.