Strona głównaAktualnościInformacje prasowePodcastyMateriały do pobraniaKontakt EN
Kupować jak kobieta… czyli jak? Allegro sprawdza, jak Polki robią zakupy
  • Kobiety wykazują się decyzyjnością podczas zarządzania domowym budżetem.
  • Blisko 80% pań twierdzi, że potrafi sprawnie robić zakupy, a dla 59% są one przyjemnością.
  • Aż 81% kobiet czyta opinie i recenzje, co ułatwia im podejmowanie przemyślanych decyzji zakupowych. 43% kobiet regularnie ocenia zakupione przedmioty.
Z badania SW Research wykonanego na zlecenie Allegro1 wynika, że kobiety z dużą pewnością zarządzają zakupami domowymi. Blisko 80% z nich twierdzi, że potrafi sprawnie robić zakupy, a dla 59% są one przyjemnością. Panie cenią sobie jakość i kontrolę nad decyzjami zakupowymi i jedynie 23% chciałoby scedować ten obowiązek na kogoś innego.
Co więcej, to właśnie kobiety odgrywają dominującą rolę w zarządzaniu zakupami domowymi. Deklarują, że to głównie one (ponad 90% w przypadku wybranych kategorii) zauważają potrzebę nabycia danego produktu. Same także dokonują zakupów. Dotyczy to artykułów z kategorii takich jak artykuły spożywcze, środki czystości i higieniczne oraz ubrania, obuwie i akcesoria oraz leki i suplementy diety. Częściej niż mężczyźni są także odpowiedzialne za kupienie prezentów czy za wyposażenie wnętrz. Natomiast panowie – choć mniej zaangażowani w nabywanie produktów codziennego użytku – częściej angażują się w proces zakupu produktów związanych z technologią i motoryzacją.

Sprawdzone sposoby na oszczędzanie

Świadomość konsumentek przekłada się na korzyści – aż 90% kobiet twierdzi, że umiejętne robienie zakupów pozwala dużo zaoszczędzić. Nic więc dziwnego, że tak chętnie stosują różne narzędzia mające na celu optymalizację wydatków. Najczęściej sięgają po kupony i kody rabatowe – korzysta z nich aż 72% użytkowniczek, a także posługują się porównywarkami cen (60%) i są beneficjentkami programów lojalnościowych (53%). Nieco mniejszą popularnością cieszą się usługi typu cashback (31%), które pozwalają na zwrot części wydatków. Tylko niewielki odsetek – jedynie 7% – nie stosuje żadnych narzędzi do oszczędzania.

Gdzie kupują kobiety?

Kobiety coraz chętniej wybierają zakupy online. Widać to szczególnie wśród pań w wieku od 35 do 49 lat, gdzie aż ponad 80% z nich robi zakupy online często lub bardzo często, podczas gdy średnia dla wszystkich badanych to niecałe 70%. Wśród młodszych konsumentek (25-34 lata) odsetek również przekracza średnią i wynosi 76%. Kobiety wybierają zakupy przez internet, ponieważ cenią sobie przede wszystkim wygodę – dla ⅔ z nich kluczowymi atutami są możliwość robienia zakupów o każdej porze dnia. Ważne są dla nich także atrakcyjniejsze ceny, jakie często oferuje internet. Blisko 60% docenia brak kolejek i oszczędność czasu na dojazd, a także możliwość porównania produktów i dostawy prosto do domu. 
Dla wielu kobiet zakupy online to także możliwość nabycia produktów niedostępnych lokalnie. W internecie najchętniej kupują prezenty dla bliskich (80%), bilety na wydarzenia kulturalne (80%), odzież, buty i akcesoria (77%) oraz AGD i elektronikę (67%). Więcej niż co drugi badany (56%) robi zakupy w internecie kilka razy w miesiącu, zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Kobiece podejście do zakupów

Badanie SW Research dla Allegro wskazuje, że kobiety częściej podejmują decyzje zakupowe w obszarach związanych z artykułami codziennego użytku – zaledwie 34% kobiet konsultuje zakupy produktów spożywczych z innymi domownikami (wśród mężczyzn to ponad 40%), a w przypadku środków higienicznych i artykułów dla zwierząt robi tak jedynie odpowiednio 23% (mężczyźni – 29%) i 12% (mężczyźni – 24%). O radę chętniej pytają jednak w momencie planowania wakacji czy zmian we wnętrzach. Z kolei panowie częściej zasięgają opinii członków rodziny przy zakupach AGD i elektroniki (54%), choć wykazują dużą niezależność w kwestii akcesoriów samochodowych i artykułów ogrodowych. Konsultacje zakupów z osobami, z którymi nie mieszkamy, są znacznie rzadsze – o rady pytają głównie panie podczas zakupu elektroniki czy planowania wakacji (po 20%).
Kobiety podejmują wiele decyzji zakupowych, dlatego też poświęcają czas, aby te decyzje były jak najbardziej przemyślane. Choć rzadziej konsultują codzienne zakupy z domownikami, to wierzą w siłę internetu – aż 81% z nich sięga po opinie i recenzje, dzięki czemu podejmują przemyślane decyzje zakupowe. Wyszukiwarki internetowe oraz porównywarki cen stanowią dla nich główne źródła informacji. 43% kobiet regularnie dzieli się też swoimi opiniami po zakupach.
O dobrym przygotowaniu i świadomości konsumentek świadczy fakt, że aż 62% z nich nie postrzega zakupów domowych jako wyzwania. Umiejętność skutecznego śledzenia promocji i kontrolowania wydatków pozwala im na efektywne zarządzanie budżetem domowym. Jednocześnie zarówno kobiety, jak i mężczyźni cenią sobie partnerskie podejście do wydatków ⎼ według badania 56% kobiet i 61% mężczyzn preferuje wspólne podejmowanie decyzji zakupowych z domownikami. Co im w tym pomaga? Zakupy w sieci. Jak podkreślają badani możliwość porównywania cen, dostęp do opinii o produktach czy dostawa do domu sprzyjają wspólnemu decydowaniu o wydatkach. 

1 Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allegro w lutym 2025 wśród Polaków powyżej 18 roku życia. Wywiady były prowadzone metodą CAWI na grupie 700 osób (n=700).

Używamy plików cookie do działania naszej strony internetowej, analizowania Twojego korzystania z naszych usług, zarządzania Twoimi preferencjami online i personalizowania treści reklamowych. Akceptując nasze pliki cookie, otrzymasz odpowiednie treści oraz funkcje mediów społecznościowych, spersonalizowane reklamy i ulepszony sposób przeglądania. Aby zarządzać swoimi wyborami, kliknij „Ustawienia plików cookie”. Pliki cookie niezbędne są do podstawowego funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być odrzucone. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce plików cookie.
Cofnij
Skonfiguruj zgody
Używamy plików cookie i technologii pokrewnych (zwane dalej: „plikami cookies”) , aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.
Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
Wykorzystywanie niezbędnych plików cookies (zawsze aktywne)
Pliki cookie konieczne do prawidłowego działania strony. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Funkcjonalne wykorzystywanie plików cookies
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet.
Analityczne wykorzystywanie plików cookies
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie Allegro. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Marketingowe wykorzystywanie plików cookies
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.