Strona głównaAktualnościInformacje prasoweArchiwumPodcastyMateriały do pobrania EN
Lubimy się cenić – postrzeganie cen przez konsumentów
  • Według raportu „Preferencje zakupowe w Internecie”, który dla Allegro przygotowało SW Research, dla 45% badanych cena produktu stała się bardziej istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych w ciągu ostatniego roku.
  • Dla ponad połowy respondentów (57,6%) ważniejsza jest jakość produktu niż jego cena. Odwrotnie natomiast uważa co trzecia osoba, dla której istotniejsza jest cena niż jakość produktu.
  • 65% badanych najchętniej oszczędza porównując ceny produktów i wybierając najkorzystniejszą ofertę. Dzięki akcji “Gwarancja najniższej ceny”, kupujący na Allegro mogą być pewni, że wybiorą najlepiej, sięgając po produkt ze specjalnym oznaczeniem akcji.
Priorytety konsumentów mogą różnić się w zależności od indywidualnych preferencji, potrzeb i sytuacji. Jednak jak podaje raport „Preferencje zakupowe w Internecie” zrealizowany dla Allegro przez SW Research1, koszt i jakość produktu to najważniejsze czynniki brane pod uwagę podczas zakupów w internecie niezależnie od wartości kupowanego artykułu.
To właśnie cena jest aspektem, który w ciągu ostatniego roku najbardziej zyskał na znaczeniu wśród konsumentów, co wskazuje blisko połowa badanych (45%). Co więcej, aż 86% respondentów deklaruje, że pieniądze wydaje ostrożniej niż kiedyś. W przypadku produktów do 50 zł ważne są także promocje i inne okazje cenowe. Dla produktów w przedziale cenowym od 50 do 150 zł wskazywany jest również koszt dostawy. Dla najdroższych produktów (w cenie powyżej 150 zł) ważne są ponadto zaufanie, opinie o wybranej platformie oraz marka produktów.
Cena pozostaje jednym z głównych czynników wpływających na wybory zakupowych niezależnie od kategorii. To właśnie ceną konsumenci kierują się najczęściej kupując odzież i obuwie (46%) oraz elektronikę (45%). Jest tak również przy zakupach z kategorii supermarket, takich jak artykuły spożywcze i środki czystości, a także w przypadku produktów związanych z urodą. Obecnie polscy konsumenci preferują oszczędne podejście, co potwierdza aż 76% ankietowanych, którzy przyznają, że ostatnio ograniczyli swoje wydatki. Niemniej jednak, nie jest to oszczędzanie kosztem jakości – ten sposób ograniczania wydatków jest wskazywany jako najmniej popularny. Z kolei najczęściej, w przypadku zakupów online, oszczędzamy przez porównywanie cen i wybranie najkorzystniejszych ofert (65%).

Badanie porównywania cen przez konsumentów i preferowane źródła informacji o cenach

Badani porównują ceny produktów przede wszystkim w sytuacjach, gdy produkt jest drogi (50%) lub gdy obejmuje go promocja i chcą sprawdzić, czy jest to najtańsza możliwa opcja (47%). Ponad połowa respondentów deklaruje, że obecnie częściej porównuje ceny niż kiedyś (53%). W ten trend wpisuje się akcja „Gwarancja najniższej ceny”, która znacząco skraca czas, jaki konsumenci muszą poświęcać na poszukiwanie najtańszych ofert, ponieważ to właśnie platforma Allegro porównuje ceny za nich. W ramach akcji dostępnych jest ponad 600 tysięcy ofert w różnych kategoriach – od produktów codziennego użytku, poprzez artykuły modowe, motoryzacyjne, sportowe, po elektronikę - które można znaleźć na specjalnej stronie akcji.
Platforma porównuje ceny z innymi, wybranymi sklepami internetowymi (lista sklepów dostępna pod tym linkiem) i wyróżnia najtańsze produkty oznaczeniem “Gwarancja najniższej ceny”. Jeżeli w ciągu 72 godzin od dokonania zakupu na Allegro produktu z takim oznaczeniem, klient znajdzie tańszą ofertę w jednym ze sklepów biorących udział w akcji i wypełni odpowiedni formularz, otrzyma kupon o wartości różnicy w cenie zwiększonej o 50%. Taki kupon będzie można wykorzystać przez 30 dni podczas zakupów na Allegro. W czasie trwania akcji maksymalna suma zwrotu wynosi 200 złotych.

Zmiany w podejściu do planowania wydatków i poszukiwania okazji cenowych

Jak wynika z badania, aż 28% ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku zmieniły się czynniki, które uwzględniają podczas dokonywania zakupów online. Komu ufamy podczas zakupów? Przy zakupach ważna jest opinia innych i z tym także zgadzają się respondenci badania – w 44,3% opinie znajomych mają wpływ na to w jakich sklepach robią zakupy.

Taki sam odsetek jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest dostępny na platformie, do której badany ma zaufanie. Dla 56% badanych specjalne oznaczenia ofert na Allegro mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Z kolei w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38% badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt.

Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro

Raport wskazuje na zmiany preferencji konsumentów, dla których cena i jakość to dziś dwa najważniejsze fundamenty przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Aby odpowiadać na potrzeby i oczekiwania kupujących rynek e-commerce stale się rozwija i proponuje klientom nowe udogodnienia, takie jak m.in wprowadzona przez Allegro Gwarancja najniższej ceny.  

1 Badanie “Preferencje zakupowe w Internecie” zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Allegro. Przeprowadzono 1015 ankiet z próbą Polek i Polaków robiących zakupy online, w formie wywiadów online (CAWI). Badanie zostało zrealizowane w dniach 16.06 – 22.06.2023 r.