Strona głównaAktualnościInformacje prasowePodcastyMateriały do pobraniaKontakt EN
Lubimy się cenić – postrzeganie cen przez konsumentów
  • Według raportu „Preferencje zakupowe w Internecie”, który dla Allegro przygotowało SW Research, dla 45% badanych cena produktu stała się bardziej istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych w ciągu ostatniego roku.
  • Dla ponad połowy respondentów (57,6%) ważniejsza jest jakość produktu niż jego cena. Odwrotnie natomiast uważa co trzecia osoba, dla której istotniejsza jest cena niż jakość produktu.
  • 65% badanych najchętniej oszczędza porównując ceny produktów i wybierając najkorzystniejszą ofertę. Dzięki akcji “Gwarancja najniższej ceny”, kupujący na Allegro mogą być pewni, że wybiorą najlepiej, sięgając po produkt ze specjalnym oznaczeniem akcji.
Priorytety konsumentów mogą różnić się w zależności od indywidualnych preferencji, potrzeb i sytuacji. Jednak jak podaje raport „Preferencje zakupowe w Internecie” zrealizowany dla Allegro przez SW Research1, koszt i jakość produktu to najważniejsze czynniki brane pod uwagę podczas zakupów w internecie niezależnie od wartości kupowanego artykułu.
To właśnie cena jest aspektem, który w ciągu ostatniego roku najbardziej zyskał na znaczeniu wśród konsumentów, co wskazuje blisko połowa badanych (45%). Co więcej, aż 86% respondentów deklaruje, że pieniądze wydaje ostrożniej niż kiedyś. W przypadku produktów do 50 zł ważne są także promocje i inne okazje cenowe. Dla produktów w przedziale cenowym od 50 do 150 zł wskazywany jest również koszt dostawy. Dla najdroższych produktów (w cenie powyżej 150 zł) ważne są ponadto zaufanie, opinie o wybranej platformie oraz marka produktów.
Cena pozostaje jednym z głównych czynników wpływających na wybory zakupowych niezależnie od kategorii. To właśnie ceną konsumenci kierują się najczęściej kupując odzież i obuwie (46%) oraz elektronikę (45%). Jest tak również przy zakupach z kategorii supermarket, takich jak artykuły spożywcze i środki czystości, a także w przypadku produktów związanych z urodą. Obecnie polscy konsumenci preferują oszczędne podejście, co potwierdza aż 76% ankietowanych, którzy przyznają, że ostatnio ograniczyli swoje wydatki. Niemniej jednak, nie jest to oszczędzanie kosztem jakości – ten sposób ograniczania wydatków jest wskazywany jako najmniej popularny. Z kolei najczęściej, w przypadku zakupów online, oszczędzamy przez porównywanie cen i wybranie najkorzystniejszych ofert (65%).

Badanie porównywania cen przez konsumentów i preferowane źródła informacji o cenach

Badani porównują ceny produktów przede wszystkim w sytuacjach, gdy produkt jest drogi (50%) lub gdy obejmuje go promocja i chcą sprawdzić, czy jest to najtańsza możliwa opcja (47%). Ponad połowa respondentów deklaruje, że obecnie częściej porównuje ceny niż kiedyś (53%). W ten trend wpisuje się akcja „Gwarancja najniższej ceny”, która znacząco skraca czas, jaki konsumenci muszą poświęcać na poszukiwanie najtańszych ofert, ponieważ to właśnie platforma Allegro porównuje ceny za nich. W ramach akcji dostępnych jest ponad 600 tysięcy ofert w różnych kategoriach – od produktów codziennego użytku, poprzez artykuły modowe, motoryzacyjne, sportowe, po elektronikę - które można znaleźć na specjalnej stronie akcji.
Platforma porównuje ceny z innymi, wybranymi sklepami internetowymi (lista sklepów dostępna pod tym linkiem) i wyróżnia najtańsze produkty oznaczeniem “Gwarancja najniższej ceny”. Jeżeli w ciągu 72 godzin od dokonania zakupu na Allegro produktu z takim oznaczeniem, klient znajdzie tańszą ofertę w jednym ze sklepów biorących udział w akcji i wypełni odpowiedni formularz, otrzyma kupon o wartości różnicy w cenie zwiększonej o 50%. Taki kupon będzie można wykorzystać przez 30 dni podczas zakupów na Allegro. W czasie trwania akcji maksymalna suma zwrotu wynosi 200 złotych.

Zmiany w podejściu do planowania wydatków i poszukiwania okazji cenowych

Jak wynika z badania, aż 28% ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku zmieniły się czynniki, które uwzględniają podczas dokonywania zakupów online. Komu ufamy podczas zakupów? Przy zakupach ważna jest opinia innych i z tym także zgadzają się respondenci badania – w 44,3% opinie znajomych mają wpływ na to w jakich sklepach robią zakupy.

Taki sam odsetek jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest dostępny na platformie, do której badany ma zaufanie. Dla 56% badanych specjalne oznaczenia ofert na Allegro mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Z kolei w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38% badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt.

Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro

Raport wskazuje na zmiany preferencji konsumentów, dla których cena i jakość to dziś dwa najważniejsze fundamenty przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Aby odpowiadać na potrzeby i oczekiwania kupujących rynek e-commerce stale się rozwija i proponuje klientom nowe udogodnienia, takie jak m.in wprowadzona przez Allegro Gwarancja najniższej ceny.  

1 Badanie “Preferencje zakupowe w Internecie” zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Allegro. Przeprowadzono 1015 ankiet z próbą Polek i Polaków robiących zakupy online, w formie wywiadów online (CAWI). Badanie zostało zrealizowane w dniach 16.06 – 22.06.2023 r.

Używamy plików cookie, aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.

Kliknij „Nie zgadzam się”, jeżeli nie zgadzasz się na wykorzystywanie analitycznych plików cookies.

Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce plików cookies
Cofnij
Skonfiguruj zgody
Używamy plików cookie i technologii pokrewnych (zwane dalej: „plikami cookies”) , aby umożliwić Ci korzystanie z naszej strony oraz przetwarzać informacje analityczne.
Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny.
Wykorzystywanie niezbędnych plików cookies (zawsze aktywne)
Pliki cookie konieczne do prawidłowego działania strony. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Funkcjonalne wykorzystywanie plików cookies
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet.
Analityczne wykorzystywanie plików cookies
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie Allegro. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Marketingowe wykorzystywanie plików cookies
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.